Monday 16 May 2011

Tutorial Gerakkan Title Bar

Salam.


Entri kali ini adalah berkaitan dengan tajuk entri di atas. Aku saja nak kongsi. Bosan pulak tak dapat tidur dah malam-malam buta ni. Bagi yang masih tak tahu. Apa sebenarnya gerakkan title bar tu? Nak gerakkan buat apa? Perlukah? Haaa! Baik biar aku terangkan. Title bar yang dimaksudkan adalah tab bar blog kau. Contoh seperti gambar dibawah nilah.
Ok. Kan aku cakap pasal nak gerak tadikan. Yang nak digerakkan tu adalah huruf-huruf yang ada dalam tab bar ni. So kalau ko rasa perlu ko boleh teruskan membaca entri ni. Kalau tak rasa perlu, kau abaikan sebab tak penting pun. This is just for fun in designing blog.


Cara-cara:

 
1st kau klik Sini

 
Kemudian kau isi perkataan yang kau nak dalam ruang Add title bar messageDah siap klik Add.

 
Di ruang Choose an effect kau pilihlah style yang kau suka. Aku tak kuasa de nak masuk campur. Speed of effect tu pandai-pandailah kau nak ubah. Gunakan kaedah cuba jaya. Apa tak tahu? Eh kau macam tak pernah pulak main tikam-tikam masa jawab soalan ujian kertas objektif dekat sekolah dulu. 


 
Lepas tu kau Generate lah. Copy code yang kat dalam kotak tu dan kau pergi kat blog kau.

 
Pergi Dashboard > Design > Add a Gadget > HTML/JavaScript. Kau paste code tadi.

 
Save.




Stick.Note: Selamat berjaya! Apa-apa soalan yang kau tak faham boleh tanya. Aku akan cuba jawab kalau aku rasa nak jawab. Haha..just kidding!

No comments:

Previous Next Home