Monday 1 October 2012

Review Komik Aku, Kau & Ibu

Satu lagi produk Antologi dari Komik-M yang berjaya dibukukan. Kali ini ia berkisarkan genre kasih sayang seorang ibu. First time aku terdengar projek komik ini, aku pun blur nak lukis cerita apa. Jadi, aku tabik kepada mereka-mereka yang berjaya menghasilkan komik untuk siri antologi ini. Terbaik!
Karya : Artis-Artis Komik-M
Setiap kali aku memberi komen, aku akan berdiri sebagai pembaca. Bukan sebagai peminat itu dan ini. Jika ia perkara baik, aku akan memuji. Jika tidak, maka sebaliknya. Aku bukan jenis 'kipas' raja. Adakalanya suatu saat, aku akan ber'suara'.

Baiklah. Berkenaan komik. Antara cerita yang aku suka adalah karya dari Bophairy dan Muhammad Abdullah. Cerita mereka bersahaja dan ada pengisian. Setiap komik ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Maka aku boleh selaraskan rasanya semua cerita ok.

Berkenaan kaver pula, aku suka. Warna dan perspektif ceria. Sekali pandang karakter lelaki berbaju biru itu seperti lelaki miang. Tapi ketahuilah. Kebenarannya ada di kaver belakang haha! Lelaki itu sedang curi ambil kuih sebenarnya. Di dalam buku ini juga ada diselitkan disebalik tabir pembikinan kaver. Secara jujurnya, aku lebih senang dengan lakaran Tuan Jimi. Namun, Ben mempunyai tabiat melukis tudung singkat dan baju yang tidak longgar. Mungkin beliau tidak tahu hukum, dan rujukannya mungkin hanya perempuan melayu. Jadi aku boleh terima. Yang aku pelik kaver ini diluluskan, sedangkan ramai muslim beriman yang menguruskan komik ini. Hampir semua komik didalamnya juga membuat masalah yang sama. Aku terkilan dan berfikir sejenak. Apakah jenis dan skop syariah yang mereka juangkan? Selepas beberapa ketika, lalu aku menunduk faham. Ia bukan syariaI islam, tetapi syariah 'melayu'. No offense but it's true.

Teguran ini bertujuan untuk melaraskan setiap ciri-ciri. Maka tidak akan berlaku berat sebelah seperti contoh fahaman Ana Muslim bagus dan Gempakstarz tidak bagus. Mana-mana yang merempuh hukum, aku tetap akan highlight. Sepatutnya setiap muslim pun sudah tahu, segala scene yang ingin digambarkan di dalam sesuatu scene filem/drama/komik wajiblah diauratkan dengan sempurna. Tiada alasan seperti untuk menjiwai watak di dalam rumah dan keadaan bagai yang boleh dijawab di padang mahsyar kelak.

Cukuplah sekadar bayangkan 'Dia' memberi 1001 alasan untuk menghalang anda ke syurga. Itu sahaja.

Stick.Note:  Rate? Aku bagi  ✦    ✧   ✧    

No comments:

Previous Next Home