Sunday 16 September 2012

Lembah Kartun Malaysia


Ok. Ini entri mengarut. Kau tidak payah berangan Malaysia ini ada lembah kartun. Kalau kau mahu sangat, sila usulkan cadangan kau pada kerajaan yang menguruskan negara ini. Huhu! Baiklah. Siapa mahu ikut aku berimaginasi, bolehlah teruskan membaca. Zass!

Sebagaimana yang kita segelintir tahu di Japan, menghasilkan komik adalah suatu pekerjaan yang diiktiraf. Even universiti di sana juga ada menawarkan kursus berkaitan komik. Sehingga sekarang beratus judul komik, dari pelbagai stroke lukisan dan terdiri dari belasan genre telah dihasilkan. Masing-masing berebut tempat pertama dalam carta manga popular. Amat bersungguh bukan?! Mereka bersaing hingga ke tahap you-loose-you-disappear! Komik mereka terdiri dari pelbagai sasaran. Kanak-kanak, Remaja, Dewasa, Family. Setiap komik yang berjaya menarik perhatian orang ramai, mereka akan animasikan di television. Seterusnya mereka akan hasilkan pelbagai marchandise seperti figura aksi, CD anime, lampu, beg, kasut, pakaian, key chain dll yang wujud dalam komik itu sendiri. Sebab itu industri mereka luas. Marketing mereka meluas dan pelbagai sehingga ramai yang tertarik untuk membeli. Bagi mangaka yang menjadi lagenda, muzium khas juga turut dibina untuk tokoh-tokoh tersebut! Salah satunya seperti tokoh mangaka Osamu Tezuka. Gambar dibawah adalah musium tersebut. 
Boleh klik di SINI untuk lihat website mereka.
Akibahara. Gambar dibawah. Di sinilah terdapat suatu kawasan yang dikhaskan untuk industri komik Japan. Para otaku akan membeli-belah disini dengan bebas. Pengangkutan ke sana sangat mudah. Ini menunjukkan kerajaan mereka memandang tinggi terhadap industri komik. Rakyat mampu memenuhi minat mereka ke sana tanpa segan-silu dengan gembira.
Lihat maju bukan bandar anime mereka?
 Iklan anime terpampang besar sebagai promosi.
Namun kesan negatifnya, golongan otaku ini dipandang serong kerana sifatnya yang tidak matang dan jijik. Mereka tidak pandai bergaya dan betul-betul bersifat kebudakkan walaupun sudah dewasa. Maka golongan ini amat dijauhi oleh wanita jelita yang normal. 

==================================================================

Disinilah imaginasi aku baru mahu bermula. Aku sarankan kita tidak perlu menjadi tahap otaku. Cukuplah sebagai rakyat biasa yang cool dan mempunyai hobi membaca komik dan menonton animasi. Ok? Dengan ini aku cadangkan kerajaan Malaysia menyediakan lembah khas untuk industri komik dan animasi di Malaysia! Tempatnya adalah ditingkat 7 hingga 10 di bangunan Berjaya Times Square, Kuala Lumpur! Huhu! 
Berjaya Times Square. Antara kawasan strategik dan
mempunyai pengangkutan awam yang mudah.
Kau boleh datang ke sana dan bezakan sendiri 4 tingkat teratas
dengan tingkat yang bawah.  Sangat disia-siakan kawasan tu!
Aku rasa sadis melihat bangunan yang begitu luas dan mempunyai daya tarikan serta dilengkapi kemudahan pengangkutan awam disia-siakan begitu sahaja! Mari kita usulkan kepada kerajaan yang kononnya mampu merealisasikan apa sahaja kepentingan rakyat. Kini saya golongan kartunis bangkit memberikan cadangan! (macamlah Encik Najib PM baca blog aku kahkah! XD)

Di Malaysia, kita tidak perlu ada lembah segala bagai. Cukuplah dengan bangunan yang sudah sedia ada yang disia-siakan tersebut. Penuhkan kedai-kedai yang terbiar dengan kedai berunsurkan karya tempatan dan luar negara. Hiaskan dengan pelbagai lampu yang unik, dan sediakan LCD screen yang besar di tengah-tengah siling teratas untuk mempromosikan kartun, komik dan animasi yang baru dan popular! Galakkan rakyat Malaysia menceburi bidang ini secara menyeluruh sehingga mengiklankan pada pelajar, kakitangan awam/swasta, dan para usahawan yang berminat. Lebih-lebih lagi yang sudah mempunyai syarikat animasi sendiri. Wujudkan juga pelbagai website dan page di facebook untuk memudahkan segala interaksi dan cadangan dengan masyarakat. Aku percaya. Jika semua penggiat seni bersatu, pasti ramai yang berminat untuk mengunjung tingkat 7-10 yang agak angker tersebut.

Err...pasar seni itu lain cerita. Tempat itu bahaya dan dikelilingi beratus penyeluk saku!


Stick.Note:
Ok. Tamat berimaginasi. Hehe! :P


No comments:

Previous Next Home